بارگذاری

تمیز کردن سنگ قبر+ راهنمای جامع براق کردن سنگ مزار

تمیز کردن سنگ قبر

سنگ قبر را می‌توان آخرین یادگاری از عزیزان در این دنیا دانست. به همین دلیل هم تمیز کردن سنگ قبر یکی از وظایف مهم بازماندگان شناخته می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها تصور می‌کنند برای براق کردن سنگ مزار صرفاً لازم است سنگ را با آب شستشو دهند. اما واقعیت این است که هر چه قدر هم که سنگ قبر شما با کیفیت باشد، نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است. در این مقاله قصد داریم تا راهنمای جامع تمیز کردن سنگ مزار را با شما بررسی کنیم.

چرا باید سنگ قبر را تمیز کنیم؟

به احتمال زیاد شما هم در زمان قدم زدن در آرامستان‌ها قبرهایی را دیده‌اید که بسیار تمیز هستند و حتی از تمیزی برق می‌زنند. تمیز بودن سنگ قبر نوعی احترام بازماندگان به فرد فوت شده تلقی می‌شود. در مقابل سنگ مزارهایی که به آن‌ها توجه چندانی نمی‌شود، با سرعت بیشتری آسیب دیده و زیبایی بصری هم نخواهند داشت.

پس هم برای احترام به رفتگان و هم برای افزایش طول عمر سنگ، بسیار مهم است که به مسئله تمیز کردن سنگ قبر توجه داشته باشیم. البته به‌طورکلی عمر سنگ به عوامل مختلفی همچون جنس و … بستگی دارد. اما مراقبت و براق کردن سنگ مزار نیز می‌تواند یک عامل مهم در افزایش طول عمر سنگ باشد.

راهنمای تمیز کردن سنگ مزار

تمیز کردن اصولی سنگ مزار خود به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. در ادامه ما قصد داریم تا راهنمای صفر تا صد تمیز کردن سنگ قبر را با شما بررسی کنیم.

تأثیر مواد تمیزکننده در طول عمر سنگ

اولین نکته کلیدی و مهم در زمان تمیز کردن سنگ مزار این است که برای تمیزی و براقی، از چه موادی استفاده می‌کنید. به‌عنوان‌مثال اگرچه استفاده از مواد شوینده اسیدی در کوتاه مدت می‌تواند به زیبا و براق شدن سنگ مزار شما کمک کند، اما قطعاً در بلندمدت به سنگ آسیب می‌رساند. لذا بسیار مهم است که برای تمیزی سنگ مزار، از مواد شوینده مناسب و غیر اسیدی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  راهنمای برگزاری مراسم ختم؛ برای داشتن بهترین مراسم ختم چه کارهایی لازم است؟

بهره‌گیری از دستگاه‌های خاص برای تمیز کردن قبر

بسیاری از سنگ قبرهای موجود در آرامستان‌ها از جنس گرانیت و مشکی هستند. از آنجایی که گرانیت راحت‌تر از سایر سنگ‌ها آسیب می‌بیند و همچنین رنگ سیاه آلودگی بیشتری را جذب می‌کند، تمیز کردن سنگ قبر سیاه بسیار مهم است.

یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن و صیقل دادن گرانیت قدیمی و آسیب دیده استفاده از آسیاب و کفسابی است. استفاده از این ابزار و همچنین شستشوی سنگ با مواد شوینده مناسب، باعث می‌شود که لایه کثیفی و آلودگی از روی سنگ پاک شود و سنگ مزار مانند روز اول تمیز و درخشان شود. البته به یاد داشته باشید که ممکن است در اثر گذر زمان، نوشته روی سنگ قبر از بین برود و یا محو شود. در این وضعیت می‌توانید پس از تمیزکردن سنگ مزار، نوشته را دوباره رنگ کنید.

استفاده از نانو اسپری برای سنگ قبر

از جمله روش‌های دیگری که می‌توان برای نظافت و صیقل دادن سنگ قبرها استفاده کرد، نانو اسپری‌ها هستند که به‌تازگی برای تمیز کردن سنگ مزار در بازار عرضه شده‌اند. این اسپری‌ها قدرت زیادی برای تمیزی دارند و از سنگ در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت می‌کنند.

همچنین این اسپری‌ها، سنگ را بدون استفاده از آب جلا می‌دهند و درنتیجه برای براق کردن سنگ مزار هم کاربرد دارند. بنابراین برای تمیز کردن سنگ قبر پیشنهاد می‌کنیم هر چند وقت یکبار از اسپری‌ نانو استفاده کنید.

استفاده از رنگ‌های مخصوص

جالب است بدانید که رنگ‌های مخصوصی در بازار وجود دارند که ‌به منظور تمیز کردن سنگ مزار استفاده می‌شوند. اگر سنگ قبر شما کم رنگ شده است، می‌توانید به کمک این رنگ‌ها، تمیزی و براقی را به سنگ بازگردانده و نیازی به تعویض سنگ قبر ندارید.

بیشتر بخوانید  سنگ گرانیت رنگی، معرفی انواع رنگ بنددی و مزایا

استفاده از رزین در براق کردن سنگ مزار

در نهایت آخرین روش براق کردن و تمیز کردن سنگ قبر، استفاده از رزین سنگ قبر است. به کمک رزین در واقع سنگ مزار شما تا حد زیادی، غیر قابل نفوذ می‌شود و علاوه بر افزایش طول عمر، به براق شدن سنگ هم کمک خواهد شد.

بهترین روش تمیز کردن سنگ قبر

آداب تمیز کردن سنگ مزار

همان گونه که گفته شد، تمیز کردن و براق کردن سنگ مزار نوعی احترام به عزیزانی است که در بین ما نیستند. لذا بهتر است شخصی که وظیفه تمیز کردن سنگ قبر را بر عهده دارد، به پاکیزگی و تمیزی خود نیز توجه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال بسیار بهتر است که با یک لباس پاکیزه و خوش‌بو به آرامستان بروید و ابتدا با آب تمیز، سنگ مزار را شستشو دهید. سپس از سایر مواد تمیزکننده برای تمیزی و براق‌تر کردن سنگ استفاده کنید.

تمیز کردن سنگ مزار در چند خط

در این مقاله سعی داشتیم تا تمیز کردن سنگ قبر و اهمیت آن را با شما بررسی کنیم. سنگ قبر به‌عنوان یادگاری از عزیزان ازدست‌رفته در نظر گرفته می‌شود. تمیزی این سنگ‌ها نه‌تنها نشان از احترام به رفتگان است؛ بلکه به افزایش طول عمر سنگ نیز کمک می‌کند.

همان گونه که ذکر شد، برای تمیز کردن سنگ مزار باید مواد تمیزکننده مناسبی استفاده کرد. همچنین از دستگاه‌های خاص می‌توان برای تمیز کردن سنگ‌های گرانیتی استفاده کرد. نانو اسپری‌ها نیز به تمیزی و صیقل دادن سنگ‌ها کمک می‌کنند. همچنین رنگ‌های مخصوصی برای تمیز کردن و براق کردن سنگ‌های مزار در بازار وجود دارند. در نهایت، استفاده از رزین می‌تواند به براق کردن سنگ قبر کمک کند.

در انتهای مقاله نیز به آداب تمیز کردن و براق کردن سنگ مزار پرداختیم. در این راستا بهتر است در هنگام تمیز کردن سنگ قبر، به پاکیزگی خود نیز توجه کنید. در نهایت اگر روش دیگری برای تمیز کردن سنگ قبر می‌شناسید که در این مقاله به آن اشاره نشد، خوشحال می‌شویم پیشنهاد خود را از طریق بخش «نظرات» با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید  حکاکی سنگ قبر، راهنمای صفر تا صد انواع حکاکی سنگ مزار

پرسش‌های متداول

چرا باید سنگ قبر را تمیز کنیم؟

تمیز کردن سنگ قبر نه‌تنها نشان از احترام به رفتگان است، بلکه همچنین به افزایش طول عمر سنگ کمک می‌کند و زیبایی بصری سنگ را نیز حفظ می‌کند.

چه موادی برای تمیزی سنگ قبر مناسب هستند؟

برای تمیز کردن سنگ مزار، از مواد شوینده مناسبی باید استفاده کنید که اسیدی نباشند. به یاد داشته باشید که مواد تمیزکننده و مناسب برای سنگ را انتخاب کنید.

چگونه می‌توان سنگ قبر سیاه را تمیز کرد؟

برای تمیز کردن و صیقل دادن سنگ قبر سیاه از آسیاب و کفسابی استفاده کنید. این ابزارها به تمیزی و براقی سنگ کمک زیادی خواهند کرد.

چه زمانی باید از نانو اسپری برای تمیز کردن سنگ مزار استفاده کرد؟

نانو اسپری‌ها برای تمیز کردن سنگ مزار مناسب هستند و می‌توانید هر چند وقت یکبار از آن‌ها استفاده کنید تا سنگ را براق نگه دارید.

چگونه می‌توان از رنگ‌های مخصوص برای تمیز کردن سنگ قبر استفاده کرد؟

اگر سنگ قبر کم رنگ شده است، می‌توانید از رنگ‌های مخصوص استفاده کرده و تمیزی و براقی را به سنگ بازگردانید. این رنگ‌ها برای اصلاح رنگ سنگ مزار مناسب هستند.

آیا کیفیت سنگ در طول عمر آن مؤثر است؟

بله کیفیت سنگ مزار تأثیر مستقیمی در طول عمر آن دارد. برای خرید انواع سنگ مزار می‌توانید با سایت سنگ بهشت مزار مراجعه نمایید.

پیام بگذارید

اکنون تماس بگیرید